فرشاد مهدی پور:
چرا دولت ها بحث فیلترینگ فضای مجازی را مطرح می كنند
به گزارش پارس آی سی تی پژوهشگر مطالعات فضای مجازی اظهار داشت: راههای زیادی برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد اما دولتها بخاطر کمپین های انتخاباتی اجازه مدیریت صحیح فضای مجازی را نمی دهند و بحث فیلترینگ را مطرح می کنند.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از مهر، «فرشاد مهدی پور» در برنامه «بدون توقف» که ۱۱ بهمن ماه از شبکه سه سیما پخش گردید با اشاره به اینکه اغلب موافقت ها و مخالفت ها با فضای مجازی بازی سیاسی و از تکنیک های انتخاباتی است، عنوان کرد: هیچیک از دولت ها قبول ندارند که فضای مجازی باید فراقوه ای و قرارگاهی اداره شود.
وی درباب نگاه صفر و یکی به فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی به اعتبار اینکه در فضای سیاست، اقتصاد، زندگی، فرهنگ و جامعه وجود دارد و تولید قدرت می کند، همیشه مطمع نظر آنهایی است که در لایه پرقدرت تر قرار دارند، در نسبت با این اتفاق و اینکه پدیده جهان وطنی در اینجا شکل می گیرد ما دو نوع رویکرد داریم یکی اینکه پدیده را نفی کرده و منفور می داند و آنهایی که همه چیز فناوری را می پسندند در صورتیکه ما نمی توانیم نگاه و صفر و یکی به این پدیده داشته باشیم چون نوعی از زیست جدید ما است و باید این نگاه را کنار بگذاریم.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانیکه در اوایل دهه ۷۰ اینترنت وارد کشور شد، وزیر وقت ارتباطات در توصیف آن گفت چیزی است که شبیه نمابر عمل می کند، یعنی آنقدر ساده انگارانه درباب آن تصور می شد. در همان موقع مقام معظم رهبری در سفارش ای اول از توسعه فراگیر آن دفاع کرده و دوم می گویند به سمت دانش بومی آن حرکت کنید که در داخل کشور بهینه شود.
وی در ادامه تصریح کرد: اما در ضمن ۳۰ سال وزارتخانه ای که آنرا اداره می کند وزارتخانه ای است که زاویه دید مهندسی به آن دارد در صورتیکه فضای مجازی کاملاً یک سامانه فرهنگی است، اما از آنجائیکه تولید قدرت می کند یک زاویه دید استعمارگرانه هم به آن می شود کرد یعنی نوعی مستعمره درست کردن.
این کارشناس سیاستگذاری فرهنگی با اشاره به اینکه بقای تن دادن کامل به فناوری از ناحیه آن کسی است که می گوید فناوری نباید باشد، اظهار داشت: اساساً ما دیگر امکان جدا شدن از این فضا را نداریم و هیچ کسی نمی تواند مدعی صفر بودن استفاده از آن شود، حتی گروه هایی که فکر می کنند باید این فضا را دجال و شیطان معرفی کنند آنها هم دارند به صورتی از همین فضا برای بیان نظرات شان استفاده می نمایند البته خیلی در اقلیت هستند، آن جریانی هم که معتقد می باشد همه ابعاد این فناوری را بدون اینکه آنرا با شرایط و فرهنگ خودمان تطبیق دهیم باید بیاوریم دنبال این است که این جریان صفر را بزرگ کند و بگوید آنها که انتقاد دارند هم مثل این دسته فکر می کنند در صورتیکه اصلاً آنها وجود خارجی ندارند، چون همانی که می گوید بد است هم از آن استفاده می نماید.
مهدی پور با اشاره به اینکه پس این یک بازی سیاسی است، عنوان کرد: چرا در مقاطعی که به انتخابات نزدیک می شویم این مباحث بیشتر ظاهر می شود چون در انتخابات ۹۶ تبدیل شد به دوگانه تلگرام و برجام، باردیگر امسال از اینستاگرام در این مساله یاد می شود، ما در حقیقت با یک رفتار سیاسی و انتخاباتی روبرو می باشیم و این ابزار به یک روشی برای کمپین کردن در انتخابات تبدیل می شود.
پژوهشگر مطالعات فضای مجازی همین طور تاکید کرد: برخوردی که آمریکایی ها درباب توئیتر ترامپ داشتند چه بود، توئیتر را بستند؟ نه اکانت توئیتر ترامپ را محدود کردند، یعنی ابزارهای زیادی در فضای مجازی وجود دارد، در صورتیکه ما از هر ابزاری که استفاده می نماییم یا صحبت می نماییم می گویند می خواهید اینستاگرام را ببندید، در صورتیکه مکانیسم های زیادی وجود دارد.
وی در ادامه درباب دلیلهای عدم حمایت اپراتورها از اپلیکیشن های داخلی نیز توضیح داد: مشکل اینجاست که برای تولید محتوا اپراتورها موظف می باشند قسمتی از درآمد خودشان را به آن اَپی دهند که تولید محتوا انجام می دهد، برای همین این کار را نمی کنند، برای آنها مفیدتر است که بجای یک اَپ داخلی که باید قسمتی از سودشان را با آن شریک شوند یک اَپ خارجی را تقویت نمایند که هم پهنای باند را به من مصرف کننده بفروشند و هم در عین حال در هزینه های خود صرفه جویی کنند به این معنا که نیازمند این نیستند که به من تولیدکننده محتوای داخلی کمک کنند.
مؤسس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همین طور اشاره کرد: تا پیش از شورای عالی فضای مجازی در سال ۸۹، وزارت ارتباطات متولی اینترنت در ایران بود پس از آن شورای عالی فضای مجازی متولی اصلی اداره کننده آن در کشور است، اما نکته مهم این است که هیچیک از دولت ها قبول ندارند که باید با یک اداره قرارگاهی فراقوه ای فضای مجازی را مدیریت نماییم، دلیل آن هم منافع و قدرت و امکاناتی است که فضای مجازی برای هر کسی که بالای سرش ایستاد باشد به وجود می آورد.
مهدی پور افزود: بنا بر این در دولت قبل تلاش کردند ساختمانی که به شورای عالی داده بودند بگیرند و در این دولت هم همین فضا تکرار شد، در صورتیکه ما باید به صورت قرارگاهی فضای مجازی را اداره نماییم، تمام تعارض هایی که داریم این است که آنرا به یک سامانه ملی تبدیل نماییم تا بتوانیم آنرا اداره نماییم.
کارشناس مسائل فضای مجازی با اشاره به اینکه سناریوهای بسیاری غیر از فیلترینگ برای اداره و مدیریت فضای مجازی وجود دارد، اظهار داشت: اما در کشور ما دولت ها به خاطر منافع و کمپین های انتخاباتی اجازه مدیریت صحیح و درست فضای مجازی را نمی دهند و به دنبال فیلتر می روند در صورتیکه اگر متولیان به همان اندازه که به اپلیکیشن های خارجی امکان دادند به داخلی ها هم بدهند آنها هم امکان رشد و فرصت پیدا می کنند، در حقیقت ما در حوزه پیام رسان ها تعارض ایجاد کردیم و اجازه ندادیم تا مردم به یک نقطه وفاق برسند.
وی با اشاره به آماده نبودن زیرساخت های لازم برای تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: ما در زمان کرونا در بحث صیانت از حقوق کودکان با عجله یک ابزار برای آموزش دانش آموزان تولید کردیم و بعد از آن که آغاز به کار کرد تازه به فکر افتادیم پیوست تربیتی و فرهنگی درست نماییم و جلوی آنها را بگیریم که به سایت های خارجی نروند، در صورتیکه از ابتدا باید امکاناتی به آنها می دادیم که سایت های داخلی را رایگان و با سرعت بالاتر دریافت نمایند.
این استاد دانشگاه در آخر با اشاره به اینکه در فضای مجازی امکان ردگیری افراد را نداریم، تصریح کرد: ما درباب فضای مجازی با یک رهاشدگی مواجه هستیم که این با یک شائبه یا یک پوسته ای از هراس از فیلترینگ پوشش داده می شود وقتی از رهاشدگی صحبت می کنی مرتب برچسب فیلتر شدن می خوری و نمی توانی از این رهاشدگی انتقاد کنی. در صورتیکه مثلاً ترکیه توانست یک ابزار پیدا کند یک قانون وضع کرد و فیس بوک آنرا پذیرفت درواقع به سیاستی که نیاز بود تن داد و از قاعده و قانون و رویه ای که لازم بود پیروی کرد که این مدل درستی است و موفق هم شد.
منبع: پارس آی سی تی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب