پارس آی سی تی
جدیدترین داده های اسنپ در مورد رفتار ترافیكی شهروندان؛

رفت وآمد مقرون به صرفه در ساعات کم ترافیک در پاییز 1403

رفت وآمد مقرون به صرفه در ساعات کم ترافیک در پاییز 1403

به گزارش پارس آی سی تی، در ادامه جدید ترین داده های اسنپ در مورد رفتار ترافیکی شهروندان همزمان با فصل بازگشایی مدارس را می خوانید.



به گزارش پارس آی سی تی به نقل از مهر، اسنپ برای دومین سال پی در پی گزارشی جامع از رفتار ترافیکی و الگوی سفر شهروندان ۱۰ شهر ایران در مهر ۱۴۰۳ ارائه نمود. این گزارش با هدف مشارکت در بهبود ترافیک، سهولت جابه جایی در ساعات پرتردد و عرضه سفرهای مقرون به صرفه انتشار یافته است. در این گزارش، رفتار ترافیکی شهرهایی که بیشترین آمار تقاضا را برای جابه جایی و سفر درون شهری در مهر سالجاری داشته اند بر مبنای آمارهای اسنپ مورد بررسی قرار گرفته است. همچون اطلاعات موجود در این گزارش میتوان به تأثیر تغییر ساعات اداری بر روند ترافیک شهری و به تبع آن قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی اشاره نمود.
همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و پیوستن جمعیت دانش آموزان به کارمندان که در ساعات مشخصی از روز در سطح شهر تردد می کنند، تعداد سفرهای روزانه در اکثر کلان شهر های کشور همچون تهران، کرج و اصفهان به صورت قابل ملاحظه ای در ایام شنبه تا چهارشنبه افزایش خواهد یافت که باعث افزایش ترافیک در ساعات ابتدایی بامداد و عصر می شود. به صورت کلی، جابه جایی ها در این ساعات مختص دو گروه است: گروه اول کارمندان و محصّلان هستند که از منزل به محل کار یا تحصیل و بالعکس تردد می کنند و انعطاف پذیری کمتری در تغییر ساعات رفت وآمد خود دارند. اما گروه دوم شامل اشخاصی می شود که انعطاف بیشتری در ساعات انجام سفرهای خود دارند. این گروه با اندکی تغییر در ساعت انجام سفرهایشان می توانند به خود و همینطور گروه اول کمک بسزایی کنند.
پرتقاضاترین شهرها در ساعات اوج رفت وآمد در مهر ۱۴۰۳
بررسی سفرهای انجام شده با ناوگان اسنپ در هفته اول مهر ۱۴۰۳ نشان داده است که بیشترین ترافیک شهری در ایران به ترتیب متعلق به شهر های تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز، رشت و ساری بوده است.
بررسی دقیق و اختصاصی سفرهای اسنپ در هر یک از این شهرها، با عنایت به شرایط ویژه آن شهر، اطلاعات و آمار مختص به خویش را عرضه می دهد. نگاهی کلان تر به این آمار نشانگر الگوی رفتاری مشابهی میان تمامی این شهرهاست؛ به این معنا که امکان دارد ساعات شروع و پایان ترافیک بامداد و عصر در شهر های مختلف اندکی تفاوت داشته باشد، اما رفتار کلی ترافیکی این ۱۰ شهر یکسان است و برای نجات از ترافیک میتوان دستورالعمل های یکسانی را رعایت کرد.

توضیح نمودار: نمودار تجمیعی تغییرات ترافیکی در یک سفر با کیلومتر ثابت در طول شبانه روز در ۱۰ کلانشهر یاد شده در این گزارش (مدت زمان سفرهای درون شهری در ساعات اوج ترافیک)
بررسی سفرهای اسنپ طی هفته اول مهر در شهر های یاد شده مبین اینست که شروع ساعت ترافیک از ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد بوده است و این ترافیک در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می رسد و بعد از آن با اندکی کاهش سیری ثابت را طی می کند. شروع ترافیک عصرگاهی هم از ساعت ۱۵: ۳۰ شروع شده، در ساعت ۱۸: ۳۰ به اوج خود می رسد و بعد از آن با شیبی ملایم کاسته می شود. این نمودار در مقایسه با سال قبل کاملا رفتار مشابهی را نشان داده است.
تنها مورد اختلاف با سال قبل در ارتباط با ساعت شروع ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی می شود. ترافیک صبحگاهی پارسال یک ساعت دیرتر یعنی از ۶: ۳۰ بوده و ترافیک عصرگاهی هم نیم ساعت دیرتر یعنی از ساعت ۱۶ آغاز می شده است. نکته مهم در این نمودار اینست که مدت زمان انجام یک سفر استاندارد در ترافیک عصرگاهی طولانی تر و بیشتر از ترافیک صبحگاهی است.
تغییر الگوی شاخص نسبت تقاضا به عرضه در سفرهای درون شهری طی ساعات پرتردد
بر اساس داده های این گزارش، نسبت تقاضا به عرضه در ساعات پرتردد ابتدایی بامداد با مدت زمان مشابه در عصر تفاوت محسوسی دارد. درصورتیکه در نمودار زیر، روند اوج گیری قیمت هر سفر به ازای یک کیلومتر در ترافیک صبحگاهی بیشتر از این روند در مدت مشابه عصر بوده است. در سمت دیگر اما مدت زمان ساعات پرترافیک در سفرهای درون شهری عصر بیشتر از مدت مشابه بامداد بوده است. در ساعات عصرگاهی که شاهد ترافیک سنگین تری هستیم اما به علت نبودن محدودیت زمانی برگشت به محل سکونت، با وجود طولانی تر بودن مدت زمان قرارگیری در ساعات پرترافیک این مورد تأثیر ملایم تری بر قیمت سفرها گذاشته است.
روند یاد شده تأکیدی بر این مورد است که قیمت گذاری پویا در تاکسی های اینترنتی متأثر از متغیرهای مختلفی همچون میزان ترافیک، نسبت تقاضا بر عرضه و… است. باآنکه در ساعات عصرگاهی ترافیک طولانی تری را شاهد می باشیم ولی نبود محدودیت زمانی برای رسیدن به مقصد سبب شده تا شاهد رفتار قیمتی مشابه با ساعات صبحگاهی نباشیم.

توضیح نمودار: نمودار مقایسه ای روند قیمت هر سفر به ازای ۱ کیلومتر و نسبت تقاضا به عرضه در طول شبانه روز (در این نمودار روند تغییرات قیمتی سفر و نسبت تقاضا به عرضه به شکل ۰ و ۱ محاسبه شده است.)
با توجه به هم بستگی نسبت تقاضا به عرضه و قیمت سفرهای درخواستی، انتظار می رود قیمت سفرها در ساعات پرترافیک ۱۰ شهر مطالعه شده هم تحت الشعاع این مورد باشد. بررسی داده ها نشان داده است که باآنکه عامل نسبت تقاضا به عرضه خیلی مهم است اما گاهی عوامل دیگر هم بر این رفتار اثر قابل توجهی می گذارند. محاسبه قیمت یک سفر علاوه بر نسبت تقاضا به عرضه به شاخصهای دیگری، همچون مسافت و مدت زمان سفر هم ارتباط دارد و قیمت گذاری اسنپ با در نظر گرفتن این شاخصها به شکل پویا محاسبه می شود. در این نوع قیمت گذاری گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته می شود. بعنوان مثال، قیمت یک مسیر ثابت امکان دارد در ساعات مختلف به علت تغییر مدت زمان سفر با عنایت به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. بنابراین در ساعاتی از شبانه روز قیمتها پایین تر و در ساعاتی دیگر بالاتر از حالت عادی است.
استفاده از آمارهای ترافیکی برای جابه جایی آسان و سفرهای مقرون به صرفه

توضیح نمودار: نمودار مقایسه ای نسبت تقاضا به عرضه و زمان یک سفر استاندارد در طول شبانه روز (در این نمودار نسبت تقاضا به عرضه به شکل ۰ و ۱ محاسبه شده است. همینطور سفر استاندارد به زمان سپری شدن کیلومتری ثابت اطلاق می شود.)
آمار فوق، علاوه بر کمک به تحلیل رفتار ترافیکی شهروندان، معرف بازه های زمانی کم ترافیک و مقرون به صرفه برای جابه جایی و سفر در سطح شهر های پرتقاضا به اشخاصی است که انتخاب و انعطاف بیشتری در زمان تردد خود دارند. بعنوان مثال، با عنایت به این نکته که پیش از ساعت ۵: ۳۰ بامداد ترافیک شهری در پایین ترین سطح قرار دارد و بعد از ساعت ۸: ۰۰ هم با کاهش بار ترافیکی روز مواجه هستیم، سفرهای درون شهری در این ساعات بهینه تر خواهد بود. شناور بودن ساعات اداری امسال کمک می نماید تا کاربران مسافر با انتخاب ساعات ترددی که نسبت تقاضا به عرضه کاهش داشته از طرفی گرفتار ترافیک های سنگین شهری نشوند و سفرهای مقرون به صرفه تری را تجربه کنند و از طرفی به کاهش ترافیک در ساعات اوج کمک کنند.
گفتنی است، تاکسی های اینترنتی بین ۵ تا ۶ درصد از سهم حمل و نقل درون شهری را در اختیار دارند. از همین رو، اسنپ بعنوان یکی از بازیگران این حوزه تصمیم گرفته با هدف مشارکت موثر در بهبود مدیریت جریان ترافیک، در کنار انتشار مستمر گزارش هایی از این دست، راهکارهایی هوشمند بخصوص در حوزه تحلیل داده های ترافیکی عرضه نماید با مسیریابی بهتر و بهینه به کاهش زمان سفر و بهبود تجربه کاربران راننده و مسافر کمک نماید.


منبع:

1403/07/24
09:28:20
5.0 / 5
49
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , كاربر , هك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس