برگزاری همایش روز فناوری ایران در جیتکس با مشارکت وحمایت همراه اول
به گزارش پارس آی سی تی، همزمان با اولین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ در کشور امارات متحده عربی، روز گذشته همایش روز فناوری ایران با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری برپا شد.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همزمان با اولین روز برگزاری رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ در کشور امارات متحده عربی، روز گذشته همایش «روز فناوری ایران» با حمایت همراه اول و مشارکت برندهای معتبر ارتباطی و فناوری اطلاعات کشور و استارتاپ های ایرانی که با نگاه کسب تجربه و نقش آفرینی در عرصه جهانی به این رویداد پیوسته اند، اجرا شد. این همایش که در واقع فرصتی برای معرفی محصولات و خدمات بومی ایران برای بازدیدکنندگان و همتایان خارجی بود، امکان درج معرفی کسب و کار و محصولات در دایرکتوری دیجیتال، شبکه سازی با مشارکت کنندگان ایرانی و خارجی و آشنایی با رقبای خارجی را هم فراهم آورد. پیرو رسالت و ظرفیت های پیشبینی شده برای این همایش، فتح بابی برای ملاقات های تجاری و B۲B بین ایرانی ها و بازیگران پرآوازه بین المللی در صنعت تلکام و فناوری اطلاعات هم شد. همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان در این همایش که همراه با برگزاری پنل های تخصصی و عرضه از سمت بازیگران اصلی صنعت تلکام و فناوری اطلاعات ایران همراه بود، عباس لطفعلیان، معاون بازاریابی و فروش همراه اول هم به ایراد سخنرانی برای میهمانان ایرانی و خارجی حاضر در این گعده تخصصی و دوستانه پرداخت و در تعریف اپراتور اول تلفن همراه اظهار داشت: همراه اول شرکتی است که از یک دارایی ملی (شرکت مخابراتی سنتی) به رهبر بازار و اپراتور دیجیتال موبایل تبدیل گشته است. وی با اعلان اینکه ما «همراه اول» را یک دارایی منحصر به فرد و پرارزش می دانیم که توسط افراد حرفه ای و نیروهای انسانی متخصص توسعه پیدا کرده است، تاریخچه ای از شکل گیری اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران را برای حاضران تشریح کرد و به دوران ماقبل و پسا خصوصی سازی هم اشاراتی داشت. معاون بازاریابی و فروش همراه اول با تکیه بر این که از منظر پایگاه مشتری که ارزشمندترین دارایی اپراتورهای تلفن همراه به حساب می آید، همراه اول بزرگترین اپراتور خاورمیانه و هفدهمین اپراتور بزرگ جهان است، اشاره کرد: اپراتور اول تلفن همراه ایران ۵۷ درصد بازار کشورمان را در اختیار دارد و چیزی که در این میان باید به آن توجه داشت اینست که همراه اول سهم بازار خویش را در حالی حفظ می نماید که ۱۶ سال پیش اپراتور دوم و سپس اپراتور سوم تلفن همراه هم فعالیت خویش را در بازار ایران شروع کردند. وی اشاره کرد: اگر به بازارهای دیگر مناطق دنیا نگاه کنید، معمولا وقتی اپراتور دوم یا سوم به بازار می آید، بازیگر اول بازار حدود ۶۰ درصد سهم خویش را از دست می دهد؛ با اینحال همراه اول امروز سهمی ۵۷ درصدی دارد در حالی که از ۱۶ سال پیش اپراتورهای دوم، سوم و حتی اپراتورهای مجازی تلفن همراه هم وارد بازار شده اند. لطفعلیان با اعلان اینکه توانسته ایم در زمینه توسعه اینترنت پهن باند همراه (Mobile broadband) عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم، ابراز کرد: ما یک شبکه نسل چهارمی (G۴) گسترده و فراگیر در سرتاسر ایران داریم و در واقع دیتای موبایل ارزان و بهینه ای را در اختیار مشتری می گذاریم؛ جالب است زمانی که به مصرف کنندگان تجاری همین اینترنت نگاه می نماییم، می بینیم که آنها کسب و کار بزرگی را به وسیله همین اینترنت ما ساخته اند که آورده های بسیار زیادی برای آنها داشته است. وی اذعان کرد: بنا بر این همراه اول تصمیم گرفت تا استراتژی جدید خویش را با تمرکز بر عصر دیجیتال تدوین کند. در واقع، همراه اول تصمیم گرفت نقش مهم و بزرگی در اکوسیستم دیجیتال ایفا کند. لطفعلیان افزود: استراتژی ما دراین زمینه روی سه نقطه متمرکز است. ابتدا بازطراحی Core business یا هسته اصلی کسب وکار، در قدم بعدی تمرکز بر Beyond Core یا فراتر از هسته ی اصلی به معنای سرمایه گذاری در پلت فرم ها و سازمان های دیجیتال و تبدیل شدن به سرمایه گذار خطرپذیر مهم در بازار و همینطور Near Core که به معنای توجه به کسب و کارهایی است که قرابتی با هسته کاری ما دارند. معاون بازاریابی و فروش همراه اول با اعلان اینکه چشم انداز بخش دیجیتال همراه اول اینست که با عرضه سرویس ها و راهکارهای هوشمند برای فراهم کردن اکوسیستم دیجیتال، به یکی از رهبران بازار منطقه تبدیل گردد، بیان کرد: اکوسیستم دیجیتال همراه اول بازیگران بزرگی دارد که زیر چتر این اپراتور فعالیت می کنند؛ مانند «آکادمی همراه اول» که پیگیر توسعه و توانمندسازی افراد فعال در اکوسیستم دیجیتالی است، «نور دنا» بعنوان شرکت سرمایه گذاری، «مبین نت» بعنوان عرضه کننده ارتباطات FWA، «افرانت» که در زمینه تکنولوژی و عرضه خدمات دیتاسنتر فعالیت می کند. وی به شرح فعالیت مجموعه هایی چون «حرکت اول» و هاب های شتابدهنده اپراتور اول تلفن همراه که نقش شتابدهی و سرمایه گذاری در بازار استارتاپی ایران دارند هم اشاره نمود و از مأموریت «همراه کسب و کارهای هوشمند» بعنوان متولی توسعه کسب و کارهای دیجیتالی و «مرکز تحقیق و توسعه همراه اول» بعنوان رکن اصلی بومی سازی تجهیزات و خدمات این اپراتور گفت. لطفعلیان وضعیت کنونی هر کدام از خدمات دیجیتال دیگر همراه اول نظیر «سوپراپلیکیشن اوانو» با ۹ میلیون نصب بعنوان کیف پول، «همراه من» با بیشتر از ۱۵ میلیون نصب بعنوان درگاه خدمات گسترده همراه اول، «اپلیکیشن شاد» که در کمتر از یک سال و در دوران شیوع ویروس کرونا به ۱۵ میلیون کاربر فعال دست یافت و بزرگترین و کاربردی ترین برنامه آموزش آنلاین مدارس است را هم تشریح نمود. معاون بازاریابی و فروش همراه اول همینطور در انتها سخنانش از تمایل اپراتور اول تلفن همراه ایران برای همکاری در زمینه های اشاره شده اطلاع داد و از این که بازیگرانی متقاضی کمک رسانی در این راه دیجیتالی باشند، استقبال کرد. تشریح ساختار و فرایند «نوآوری باز» در همراه اول وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول هم در این همایش با اعلان اینکه همراه اول بزرگترین اپراتور تلفن همراه خاورمیانه با بیشتر از یک میلیارد دلار درآمد سالانه است، اظهار داشت: اپراتورهای مخابراتی این روزها برای تکامل، با چندین چالش مواجهند. حاشیه سود اپراتورها در مقایسه با هزینه ها و درآمدها کاهش پیدا کرده و همینطور هزینه ها افزایش داشته، تحول دیجیتال یک چالش برای اپراتورهای موبایل است، خدمات دیجیتال OTT بخش بزرگی از درآمدها در بازار ICT را به خود اختصاص داده و بنابراین اپراتورهای موبایل که یکی از بزرگترین بازیگران بازار در یک دهه گذشته بوده اند، از نظر درآمد و سوددهی عقب افتاده اند و درحال از دست دادن سهم خود به خدمات اپراتور دیجیتال هستند. وی افزود: یکی دیگر از چالش ها در راه تکامل اپراتورهای مخابراتی، عملیات ها و سازماندهی قدیمی است؛ معمولا در رده های بالای مدیریتی اپراتورهای موبایل، ِDNA کمپانی در مقابل تغییرات سریع، مقاومت می کند و آخرین چالش، نیازهای جدید مشتریان است چونکه رفتار مشتریان درحال تغییر و شبکه G۵ درحال ورود به بازار و مشترکان غیرانسانی (IoT) درحال ورود به بازار هستند. رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اشاره کرد: برای پاسخگویی به این چالش ها، یکی از رویکرد های کلیدی استفاده از نوآوری است. برای تغییرات بزرگ، نوآوری باید تبدیل به یک فرهنگ شود ما به نوآوری در محصولات، نوآوری در بخش های مختلف سرویس ها از تعریف گرفته تا شکل دادن سرویس ها، نوآوری در فرآیندها و سازمان ها نیاز داریم. وی با تکیه بر این که ما به مدلهای بیزینسی جدید در بازار نیاز داریم و بالاتر از همه این موارد، ما به رویکرد های مدیریتی مبتنی بر نوآوری نیاز داریم، اظهار داشت: اما سوال اینست «نوآوری از کجا می آید؟»؛ در یک شرکت اینترنتی یا فناوری، خود فناوری از دانش و خود دانش از تحقیقات سرچشمه می گیرد. ازاین رو اپراتورها باید بیشتر در بخش تحقیقات سرمایه گذاری کنند تا به دانش و ایده ها دست یابند، فناوری بسازند و بر چالش ها غلبه کنند. شاه منصوری افزود: من می خواهم کمی در رابطه با استراتژی همراه اول جهت استفاده از «نوآوری باز» صحبت کنم؛ اما پیش از آن باید نوآوری باز را تعریف کنم. عبارت نوآوری باز ۲۰ سال پیش توسط دکتر هنری چسبرو (Henry Chesbrough) تعریف شد. بر مبنای تعریف چسبرو، نوآوری باز استفاده هدفمند از ورودی ها و خروجی های دانش برای شتاب دادن به نوآوری و گسترش بازار جهت استفاده خارجی از نوآوری است. وی اظهار داشت: این تعریف آکادمیک نوآوری باز است؛ اما تعریف ساده تری هم برای آن وجود دارد که می گوید اگر شما بدون سرمایه گذاری در تحقیقات به دانش دست پیدا کنید، به آن نوآوری آزاد گفته می شود که از راه جمع سپاری بدست می آید که بعنوان مثال، هم اکنون مشکلی دارید که از آن بی خبر هستید، شما مشکلات را به عده ای نشان می دهید و برای آنها از همان افراد پاسخ می گیرید که به آن جمع سپاری گفته می شود و اگر مبتنی بر دانش باشد، نوآوری باز تلقی می شود. رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اشاره به این که اولین قدم ایجاد محیطی جهت آماده سازی اکوسیستم برای نوآوری باز است، تصریح کرد: شما از یک طرف مشکلاتی دارید و از سوی دیگر به مسیرهایی نیاز دارید تا به افراد اجازه دهد ایده های خودشان را مطرح کنند. در این راه به ریورس پیچ، استارتاپ ویکند، هکاتون و… نیاز دارید تا به ایده هایی برسید و سپس به یک مرکز نوآوری برای پرورش ایده ها نیاز دارید. وی افزود: باید منتور ایده و تیم باشید و آنها را آموزش دهید. باید با ارتباط نزدیک با تیم فنی، بر مبنای ایده یک چاره توسعه دهید و در نهایت باید شرایطی را فراهم کنید که بتوان به شکل پایدار، خروجی نهایی را با سیستم ادغام کرد که «سیستم» در اینجا، همان اپراتور موبایل است. شاه منصوری در رابطه با کارهایی که در این جهت در همراه اول به انجام می رسد، اظهار داشت: همراه اول چهار زیرساخت اصلی نوآوری باز دارد. نخستین زیرساخت، اپراتور باز است؛ مورد بعدی، لابراتوار باز است؛ ما هم اکنون دو لابراتوار باز توسعه داده ایم که یکی از آنها برای شبکه G۵ و دیگری IoT است که آماده کار هستند. وی ادامه داد: لابراتوار باز یک لابراتوار مبتنی بر جامعه است که همه می توانند در آن حضور داشته باشند و الان درون آن اپراتورهای کوچک وجود دارند. این لابراتوار ها به مردم اجازه مشارکت در تکنولوژیهای جدید و آزمایش راهکار ها در محیط آزمایشگاهی را می دهد. بعد از تأیید آنها، میتوان آنها را به شبکه های واقعی منتقل کرد. شاه منصوری اشاره کرد: از طرفی ما همینطور شرکت سرمایه گذاری سازمانی داریم که مسئول اتصال ایده ها و کمپانی مدرن است. این شرکت سرمایه گذاری همکاریهای قانونی میان استارتاپ ها و کمپانی مادر و همینطور تصاحب و خرید استارتاپ ها را تسهیل می کند. رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اعلان اینکه در اکوسیستم نوآوری همراه اول چهار بخش اصلی برای نوآوری داریم، بیان کرد: مورد اول، زیرساخت تحقیقات است که در این بخش دو بازیگر اصلی داریم و با نوآوری های داخلی سر و کار دارند. ما مرکز تحقیق و توسعه همراه اول را داریم که بیشتر از دو سال پیش تأسیس شد و در همین دو سال در پروژه های R&D بیشتر از ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. وی اشاره کرد: مرکز تحقیق و توسعه همینطور مسئول عرضه بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و همینطور پست دکتری با هدف کمک به توسعه تحقیقات و دستیابی به دانش است. ما همینطور آکادمی همراه اول را داریم که مسئول آموزش به افراد فارغ التحصیل برای ورود به اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات است. شاه منصوری افزود: همینطور زیرساخت فناوری برای لابراتوار های باز و لابراتوار های همراه اول را داریم که لابراتوار باز توضیح داده شد و محلی برای همکاری جامعه توسعه دهنده است. لابراتوار همراه اول بخشی از مرکز نوآوری است که با همکاری دانشگاه ها در تهران شکل گرفته است. وی در بخشی از صحبت هایش عنوان نمود که در کوشش برای دریافت مجوز تأسیس پارک فناوری مجازی و چندین پارک فناوری فیزیکی در ایران هستیم و در نهایت باید بگویم همکاری تمام این بخش ها منجر به نوآوری در همراه اول می شود و امیدواریم بتوانیم بر مشکلات غلبه کرده و البته درآمد و آورده های همراه اول را هم افزایش دهیم. گفتنی ست این همایش که با حمایت و مشارکت همراه اول در روز اول رویداد بین المللی جیتکس ۲۰۲۲ برگزار شد، چندین پنل تخصصی با حضور متخصصان داخلی و بین المللی را راهبری کرد و میزبان علاقه مندان به چشم انداز حوزه ارتباطات سیار و نسل های نوین تکنولوژی این حوزه بود. نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۲ از ۱۸ تا ۲۲ مهرماه سالجاری (۱۰ تا ۱۴ اکتبر) در مرکز تجارت جهانی دبی میزبان علاقه مندان به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
منبع: پارس آی سی تی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب