چند سیم کارت به نام شماست؟
به گزارش پارس آی سی تی، ارزان بودن سیمکارت ها گاها سبب شده تا افراد در نگه داری سیمکارت ها دقت لازم را نداشته و به دنبال آن چندین سیمکارت داشته باشند که گاهی حتی نمی دانند این سیمکارت ها کجا و در دسترس چه کسی است؛ این در شرایطی است که عدم دقت در نگه داری سیمکارت ها امکان دارد سبب شود که سیمکارت در دسترس افراد سودجو قرار بگیرد و آنها با فعال کردنش، به فعالیتهای مجرمانه اقدام نمایند.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، پدیده سیمکارت های جعلی و ناقص یا همان سیمکارت های بدون هویت که به اقدامات خلاف کارانه همچون کلاهبرداری و حتی قتل منجر شده، طی سالهای گذشته مشکلات گوناگونی بوجود آورده است و از سویی به واسطه این سیمکارت ها قاچاق ترافیک انجام می شد و حجم این قاچاق هم بسیار بالا اعلام شده بود. درنهایت این مشکلات باعث شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این حوزه به اقدامی جدی دست بزند.
در این راستا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود که در طرح احراز هویت و ساماندهی سیمکارت ها برای پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی و برای اینکه دیگر در ایران سیمکارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین را راه اندازی کرده است. بدین ترتیب کاربران با رفتن به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قسمت خدمات الکترونیکی و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir می توانند از تعداد خطوطی که با کد ملی آنان ثبت شده، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی کنند، اقدام نمایند.
هم چنین کاربران می توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از راه یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام نمایند.
اما این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می شود که حداقل یک سیمکارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خویش را در این سامانه وارد کنند. بعد از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال می شود که در آن تعداد سیمکارت های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.
هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک مرتبه می تواند از این سامانه تعداد خطوط خویش را استعلام کند. همینطور درصورتی که از آخرین استعلام بیشتر از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشد، میتوان مبحث را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به فرد داده خواهد شد و بعد از آن پیامکی با محتوای تعداد سیمکارت ها در هر اپراتور برایش ارسال می شود.
در این سامانه کاربران می توانند تعداد تمامی سرویسهای مخابراتی که به نامشان ثبت شده را استعلام کنند و نتیجه این استعلام به خط تلفن همراه اعلام شده توسط کاربر پیامک می شود. ازاین رو حداقل باید در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، یک سیمکارت با کد ملی (شناسه هویتی) کاربر ثبت شده باشد. قابل ذکر است مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان می توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها رجوع کنند و با عرضه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که امکان دارد بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارت ها اقدام نمایند.
بنابراین درصورت هرگونه ایجاد مزاحمت از راه سیمکارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیمکارت است که در وهله ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، چونکه قانون وی را دارنده سیمکارت می شناسد؛ هرچند پس از بررسی های فنی میتوان مشخص کرد که این تماس از جانب وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیمکارت را می خواهد و وی باید پاسخ گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. بنابراین اکیدا به دارندگان سیمکارت ها سفارش شده حتما در نگهداری سیمکارت های خود دقت لازم را داشته باشند و سیمکارت هایی را که نیاز ندارند حتما از راه اپراتور مربوطه غیرفعال کنند و به هیچ وجه سیمکارت تلفن همراه خویش را در اختیار دیگران قرار ندهند، چونکه هرگونه استفاده خلاف قانون، عواقب آن بر عهده مالک اصلی سیمکارت بوده و وی مقصر شناخته خواهد شد.
طبق این گزارش، مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده با تعداد مورد انتظار امکان دارد به دو دلیل باشد؛ در صورتیکه تعداد سیمکارت های اعلام شده کمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که بعضی از سیمکارت های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده است و یا اطلاعات هویتی برای بعضی از خطوط در اختیارتان فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده صحیح نیست که در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد. در صورتی هم که تعداد سیمکارت های اعلام شده بیشتر از انتظار باشد، به این معناست که تمام یا بعضی از خطوط خویش را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار شده و یا تعدادی سیمکارت به نام شما و البته بدون اطلاع کاربر در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.
چند سیمکارت میتوان خرید؟
براساس مقررات هر شخص حقیقی می تواند در مجموع از تمامی اپراتورهای تلفن همراه، حداکثر تعداد ۱۰ سیمکارت فعال به نام خود داشته باشد. اتباع غیرایرانی با داشتن مدارک هویتی معتبر شامل گذرنامه، کارت پناهندگی، کارت اقامت (آمایش)، کارت هویت و کارت سبز می توانند به صورت همزمان حداکثر سه سیمکارت فعال از مجموع تمامی اپراتورهای تلفن همراه به نام خود داشته باشند. اشخاص حقوقی مانند شرکت ها برای تعداد سیمکارت های فعال به نام خودشان محدودیتی ندارند.
با این حال در خیلی از پرونده های کلاهبرداری، با سیمکارت هایی مواجه می شویم که در اختیار مالک اصلی نیست و افراد دیگری از آن سوء استفاده می نمایند و مجرمان سایبری هم بنابراین به دنبال خرید سیمکارت بدون سند زدن هستند. تمامی مسئولیت های استفاده از سیمکارت، حتی اگر کسی به غیر از مالک از آن استفاده نماید، به عهده مالک آن است. همینطور ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی یا تبلیغات پیامکی با سیمکارت شخصی ممنوع می باشد و استفاده از سیمکارت شخصی برای تبلیغات، سبب مسدود شدن سرویس ارسال پیامک و قطعی سیمکارت می شود.
بسیاری از جرائم و کلاهبرداری های اینترنتی و تلفنی با استفاده از سیمکارت های تلفن همراه سایر افراد صورت می گیرد، ازاین رو کاربران نباید سیمکارت روشن و فعال خویش را در اختیار دیگران قرار دهند. با ارسال کد ملی به سامانه ۳۰۰۰۱۵۰ یا رفتن به سایت رگولاتوری به آدرس www.cra.ir، منوی حقوق کاربران، گزینه استعلام سرویسهای مشترکین، می توانید از تعداد سیمکارت هایی که به نام شما ثبت شده، آگاه شوید و با رفتن به دفاتر امور مشترکان اپراتورها، نسبت به مسدودسازی سیمکارت هایی که با نام شما فعال شده و از آنها آگاه نیستید، اقدام کنید.
همچنین از ۲۵ اردیبهشت ماه سالجاری هم از جانب مسؤلان اعلام گردید پیامک اطلاع رسانی برای هر شخص با ماسک CRA.ir ارسال می شود تا افراد از تعداد سیمکارت هایی که به نام آنهاست آگاه شوند.
منبع: پارس آی سی تی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب