آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند
به گزارش پارس آی سی تی، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی اعلام نمود که ۷۸ درصد دستگاه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و شش درصد هم درحال اتصال هستند و مابقی هم با عرضه زمان بندی مقرر است تا پایان آذر ماه متصل شوند.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.
بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم عرضه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
در همین باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاه ها و وزارت خانه های دولتی و سازمان های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه زودتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خویش را راه اندازی کنند.
زارع پور اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارت خانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاه ها باید در گام نخست، پنجره واحد خویش را راه اندازی کنند.
بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مساله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا پایان شهریورماه سالجاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.
براساس گزارش انتشار یافته از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرداد ماه سالجاری، بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند جزو مهم ترین اقدامات راهبردی این وزارت خانه در طول یک سال قبل است. زمان آغاز این پروژه اردیبهشت سالجاری است که همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد و میزان تحقق آن هم با عنایت به دستگاههای متصل شده به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» از مجموع، ۱۰ درصد اعلام شده بود.
اما از مهم ترین نتایج اجرایی شدن این پروژه همانگونه که ذکر شده راه اندازی سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بوده و از این پس شاخص سنجش میزان پیشرفت دولت هوشمند کمیت (تعداد دستگاههای متصل) و کیفیت حضور آنها (تعداد و کیفیت خدمات) است.
بنابراین گزارش، همچون اقدامات و پروژه هایی که سبب پیشرفت طرح «بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند» اعلام شده، شامل تشکیل جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی اقدامات دولت، تهیه، تدوین و پیگیری تصویب قوانین، تشکیل جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در جهت تسهیل تعاملات الکترونیکی بین دستگاههای اجرایی، راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه و تکمیل مرکز ملی تبادل اطلاعات و عرضه استعلامات جدید برروی این بستر برای استفاده دستگاههای اجرایی می باشد که برخی از آنها همچنان در مرحله اجرا قرار دارند.
در همین رابطه جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- اخیرا در یک گفت و گوی تلویزیونی با تبیین خاستگاه قانونی شکل گیری پنجره واحد خدمات هوشمند، اظهار نمود: در مصوبه قانونی پنجره واحد خدمات هوشمند، دو تکلیف برای دستگاههای اجرایی مشخص شده است؛ یکی اینکه تا پایان شهریورماه، پنجره واحد خدمات خویش را راه اندازی کنند و دیگری، وزارت ارتباطات هم تا پایان دی ماه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ایجاد نماید. طی این بازه زمانی، دستگاههای پیشرو در مهلت قانونی خود به پنجره متصل شدند ازاین رو با عنایت به اینکه وزارت ارتباطات از کمی قبل تر، مقدمات انجام این مهم را فراهم نموده بود در دیماه سال قبل موفق به راه اندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات شدیم.
موحد در رابطه با آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تشریح کرد: تا این لحظه، ۷۸ درصد دستگاه ها متصل شدند و شش درصد هم درحال اتصال هستند. مابقی هم با عرضه زمان بندی مقرر است تا پایان آذر ماه متصل شوند.
به گفته وی، سه قالب برای اتصال خدمات دستگاه ها وجود دارد که عبارتند از دستگاه هایی که خدمات محدودی داشتند که به صورت مستقیم آنها را در پنجره ملی عرضه کردند. دسته دیگری که متولی سامانه های ملی بودند که آنها نیزمتصل شدند و در نهایت سایر دستگاه ها که مبادرت به راه اندازی پنجره واحد خدمات کرده اند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران خواهان جدیت اتصال دستگاه هایی شد که خدمات آنها دارای گستردگی فراوانی است اما تابحال به این پنجره متصل نشده اند و اظهار داشت: در میان دستگاههای که هنوز متصل نشده اند چند گروه داریم؛ دانشگاه ها بعنوان زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، استانداری ها، شهرداری ها و سازمان هدفمندی یارانه ها همچون دستگاه هایی است که تابحال به پنجره واحد خدمات وصل نشده اند.
چه سازمان هایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند؟
سازمان تأمین اجتماعی یکی از دستگاه هایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا هم اکنون موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خویش را برای دریافت خدمات مورد احتیاج به مراکز تأمین اجتماعی برسانند.
امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر احتیاج به رجوع حضوری به مراکز تأمین اجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی و به صورت کاملا مجانی این خدمات را می توانند دریافت نمایند.
طبق این گزارش، دولت برای تأمین هزینه خدمات عمومی، فراهم کردن رفاه و پیشبرد طرح های ملی نیازمند دریافت مالیات از مردم است و طیف گسترده ای از مردم در طول حیات و یا حتی بعد از مرگ، با مبحث پرداخت مالیات مواجهند خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در چارچوب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن رجوع حضوری و با یک مرتبه احراز هویت به مودیان ارائه می شود که این خدمات شامل ۱۹ مورد مانند سامانه های دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث است.
سازمان بهزیستی
سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه عرضه دهنده خدمات به نیازمندان در سرتاسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی به صورت خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.
پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir قرار دارد که متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک مرتبه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند. بعضی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی عبارت است از فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخگویی به شکایات مردمی.
اتصال ۱۰ درصدی خدمات وزارت بهداشت
هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تا کنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند. هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت خانه به پنجره متصل شده است و این در شرایطی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خویش را به این پنجره متصل می کردند؛ همینطور در حوزه بیمه سلامت، خدمات متنوعی وجود دارد، اما فقط خدمت نظرسنجی این حوزه به پنجره متصل شده است در حالیکه بنظر می رسید میز خدمت الکترونیکی بیمه سلامت به پنجره متصل شده باشد.
گفتنی است دستگاههای دیگر وزارت بهداشت شامل انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان هم باید خدمات خویش را به پنجره متصل می کردند، اما تا کنون متصل نشده اند.
وزارت صمت و اتصال دو مجموعه
در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما بخشی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
گمرک
گمرک در بین دستگاههای اجرایی بعنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد نمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به علل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه عرضه خدمات به روش های سنتی را حدودا ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود؛ از همین رو گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی به صورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.
بنابراین الان حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در قسمت های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همینطور مسافری با تنها یک مرتبه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است؛ بطوریکه متقاضیان با رفتن به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات به صورت تمام وقت و بدون رجوع حضوری بهره مند شوند که همچون آنها میتوان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.
لازم به ذکر است سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک مرتبه احراز هویت و به صورت یکپارچه می توانند از خدمات این دستگاه ها بهره مند شوند.
منبع: ict-pars.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب