پارس آی سی تی
در گزارش پارس آی سی تی عنوان شد؛

تدابیر رگولاتوری برای برقراری ارتباطات با کیفیت در نوروز

تدابیر رگولاتوری برای برقراری ارتباطات با کیفیت در نوروز

با پیشبینی افزایش حجم استفاده از اینترنت و موبایل در نوروز، رگولاتوری با تشکیل کارگروه هماهنگی ارتباطات نوروزی، اپراتورها را ملزم به آماده باش و عرضه خدمات باکیفیت به مشترکان کرده است.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از مهر، هر ساله همزمان با روزهای پایانی سال و آغاز تعطیلات سال نو، استفاده کاربران از سرویسهای ارتباطی همچون اینترنت و موبایل افزایش می یابد و خواسته معقول کاربران، این است که با عنایت به افزایش حجم ترافیک شبکه، زیرساخت های مناسبی فراهم گردد تا بتوانند در همه اماکن و در هر ساعت از شبانه روز، ارتباطی بدون قطعی و با سرعت بالا برقرار کنند. انتظار این است که پایداری ارتباطات در همه استان ها بخصوص استانهای شمالی و جنوبی کشور، اصفهان، یزد و خراسان رضوی که در روزهای نوروز مقاصد اصلی گردشگری هستند به صورت شبانه روزی تضمین شود. در سالهای گذشته در اکثر مواقع به علت نبود ظرفیت های مازاد روی شبکه و عدم پیشبینی از میزان افزایش ترافیک شبکه، شاهد بروز اختلالات مقطعی بخصوص در ساعات پایانی سال و تحویل سال جدید، به علت ازدحام استفاده کاربران از اینترنت و موبایل بودیم. ازاین رو رگولاتوری سال جاری با تکیه بر اهمیت سرویس دهی مطلوب به کاربران و برقراری ارتباطات با کیفیت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، عرضه کنندگان خدمات ارتباطی را ملزم به آماده باش تیم های فنی به صورت شبانه روزی و تأمین ظرفیت مازاد بخصوص در استانهای پرتردد و مسافرپذیر و اماکن مذهبی کرده تا با برنامه ریزی مناسب، رضایت خاطر کاربران جلب شود. پیش بینی ظرفیت مازاد برای مناطق پرترافیک و مسافر پذیر صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا در روزهای نوروز ۱۴۰۱ مشکل کمبود ظرفیت به دنبال افزایش ترافیک، روی شبکه احساس نشود و رگولاتوری چگونه بر عملکرد اپراتورها نظارت خواهد داشت، اظهار داشت: نظارت بر عملکرد خدمات رسانی اپراتورها روال همیشگی رگولاتوری است و در مورد خدماتی که این اپراتورها در تعطیلات نوروز عرضه می دهند هم نظارتمان بیشتر هم خواهد بود. وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه ای در هفته گذشته با اپراتورها برای آنکه برنامه های نوروز خویش را مشخص کنند، اضافه کرد: با عنایت به این که در روزهای نوروز شرایط خاصی از نظر میزان استفاده کاربران از خدمات ارتباطی وجود دارد، اپراتورها ملزم به شیفت شبانه روزی هستند و باید در مناطق پرترافیک و مسافرپذیر ظرفیت ویژه ای پیشبینی کنند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به این که اپراتورها باید در مناطق گردشگری و اماکن زیارتی تدابیری بیاندیشند، اظهار داشت: برای این مناطق تیم های فنی آماده باش و هماهنگی و مراقبت ویژه در نظر گرفته شده است و معاونت نظارت رگولاتوری هم بر عملکرد آنها نظارت خواهد داشت. وی افزود: برای جلوگیری از بروز اختلال در زمان های پیک ترافیک، از اپراتورها خواسته ایم که ظرفیت مازادی برای شبکه تأمین کنند. برای مثال پیشبینی ما این است که در استانهای شمالی شاهد ترافیک بیشتر شبکه باشیم. ازاین رو علاوه بر پیشبینی افزایش ظرفیت، تیم های مشترک از اپراتورها هم به صورت ساختار یافته در این مناطق فعال می باشند. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت شبکه اپراتورها متناسب با آمار و ارقام ترافیک شبکه در سال قبل و مقایسه با وضعیت سال جاری تنظیم می شود، اضافه کرد: حتی امکان دارد ظرفیت مناطق دیگر به مناطق پرتردد اختصاص پیدا کند. عباسی شاهکوه افزود: تأمین ظرفیت مورد نیاز جز مسئولیت های اپراتورها است و رگولاتوری هم بر این مورد نظارت کامل دارد. اگر جایی اشکالی وجود داشت تذکر و یا اخطار می دهیم و معتقدیم که حقوق مردم باید در این حوزه رعایت شود. وی با اشاره به اینکه کاربران در صورت بروز مشکل باید در وهله اول مشکل را به مرکز تماس اپراتورها اعلام کنند، اظهار داشت: اپراتور موظف است که به شکایت کاربران رسیدگی کند؛ در غیر این صورت اگر رسیدگی صورت نگرفت، کاربران می توانند مبحث را به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ اعلام کنند تا رگولاتوری مبحث را در فرایند رسیدگی قرار دهد. وی در مورد تدابیر مدنظر برای تأمین زیرساخت های ارتباطی هم تصریح کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت مداوم متناسب با نیاز، ظرفیت پهنای باند را بالا می برد و معمولا هم درصد مازادی از پهنای باند را بعنوان پشتیبان، اختصاص می دهد. مگر در زمانی که قطعی ناخواسته ای در پهنای باند بین الملل پیش بیاید که شبکه گرفتار اشکال شود که این موارد هم به صورت نادر اتفاق می افتد و در اکثر مواقع ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور کافی است. وضعیت نرمال شبکه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ در همین حال سید محمد امامی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت شبکه اپراتورها را در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ نرمال عنوان نمود و اظهار داشت: روز سه شنبه هفته گذشته به علت قطعی فیبر شرکت مخابرات ایران حدود ۱۸۰ سایت BTS از ۳ اپراتور کشور در شهرهای پرند، رباط کریم و اسلامشهر مبتلا به اختلال شد که این مورد مشکلاتی را در برقراری ارتباط کاربران به وجود آورد. وی با تکیه بر این که این اختلال در کمتر از یک روز رفع شد و بعد از آن وضعیت شبکه در حالت نرمال قرار گرفت، افزود: بروز قطعی در شبکه اپراتورها به علت مواردی همچون قطع لینک، قطع برق، مشکلات حفاری در راه و اختلالات رادیویی، اتفاقی معمول و طبیعی است که گاهی مواقع در سرویس اپراتورها خویش را نشان داده است و در همه جای دنیا و در همه سیستم های مخابراتی قابل تصور است و در اکثر مواقع هم به سرعت با جایگزینی در نظر گرفته شده، مشکل رفع می شود. امامی با تکیه بر این که با این وجود اپراتورها اجبار دارند که به صورت ۷ در ۲۴ خدمات به مشترکان ارائه نمایند و رگولاتوری هم بر این مورد نظارت دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که درآمد اصلی اپراتورها از محل سایت های BTS تأمین می شود و با خاموشی سایت ها، عمده درآمد اپراتورها از دست می رود. ازاین رو انگیزه فراوانی از سمت اپراتور وجود دارد که مشکل و اختلال را به سرعت برطرف کنند. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اظهار داشت: با این وجود اگر هر جایی احساس نماییم که اپراتور به هر علتی مطابق شرایط پروانه فعالیت خود عمل نکرده، تذکرات لازم را می دهیم و تاکید داریم که مشکل باید اطلاع رسانی و سریع تر رفع گردد. وی ضمن اشاره به افزایش ترافیک در شبکه در واپسین روزهای سال و پایشی که از جانب رگولاتوری در این خصوص صورت می گیرد اظهار داشت: پایش به صورت اتوماتیک و روزانه انجام می پذیرد و اگر اختلال و مورد غیرنرمال و غیرعادی شناسایی شود به اپراتور منعکس و پیگیری می شود. ما دائماً به صورت بازدید حضوری و هم به صورت اتوماتیک این پایش را انجام می دهیم. امامی اظهار داشت: طبیعی است که در ایام آخر سال ترافیک مصرفی کاربران بخصوص در بخش اینترنت، رشد بیشتری داشته و تقاضا افزایش می یابد؛ بنابراین هماهنگی هایی با اپراتورها برای ایام نوروز و روزهای آخر سال صورت گرفته و جای نگرانی وجود ندارد. اپراتورها ظرفیت ها را افزایش داده و نیروی انسانی خویش را بسیج کرده اند و از آنها خواسته شده که پاسخگویی بهتری داشته باشند. بهرحال مردم باید بتوانند خدمات بهتری بگیرند. امیدواریم با عنایت به این تمهیدات، خدمات مطلوبی به مشترکان عرضه شود. کیفیت اینترنت ثابت بهبود یافت این مقام مسئول در رگولاتوری اظهار داشت: گراف های پایش شبکه نشان داده است که ترند مصرف دیتا در شبکه های ارتباطی در حال افزایش می باشد و مدام هم زیاد می شود و شیب آن صعودی است. این ترند در روزهای آخر سال هم همین رویه را ادامه داده است. وی اظهار داشت: استفاده از شبکه های ارتباطی بخصوص اینترنت بعد از انتشار کرونا افزایش پیدا کرده و دائماً هم مصرف و تقاضا در حال افزایش می باشد. با توجه منابع محدود شبکه ها در بعضی مواقع، اختلالات مقطعی برای کاربران محسوس است که اپراتورها تلاش می کنند ظرفیت را بالا برند. امامی با اشاره به اینکه کارگروه نظارت بر عرضه خدمات اپراتورها در روزهای نوروز ۱۴۰۱ از حدود ۴ ماه پیش با حضور رگولاتوری، زیرساخت، اپراتورها و مخابرات فعال و آخرین جلسه آن هم هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت: جلسات این کارگروه هر دو هفته یکبار تشکیل شد و هماهنگی هایی برای نیازمندی ها، مشکلات، موانع و تعاملاتی که لازم است صورت گرفت. مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: به گواه سیستم های پایشی رگولاتوری، وضعیت کیفیت در اینترنت ثابت از لحاظ شاخص توان عملیاتی و حجم داده ای که در اختیار مشترک قرار می گیرد، بهتر شده است. بهبود کیفیت در حوزه اینترنت ثابت بخصوص سرویس مخابرات ایران در یک ماه اخیر قابل توجه بوده است. وی تصریح کرد: اگر در روزهای نوروز ۱۴۰۱ مشکلی برای مشترکان در عرضه خدمات پیش آمد، می توانند از سامانه های رگولاتوری همچون ۱۹۵ مبحث را با رگولاتوری در بین بگذارند و ما پیگیر موارد شکایت هستیم. کمااینکه اپراتورهای ارتباطی هم در روزهای تعطیل با اولویت بیشتری ملزم به دریافت و پیگیری درخواست های مشترکان هستند. امامی عنوان کرد: در انتها تعطیلات گزارشی از عملکرد اپراتورها و وضعیت عرضه خدمات آنها اعلام خواهیم کرد.


منبع:

1401/01/01
12:52:19
5.0 / 5
520
تگهای خبر: اتومات , اینترنت , خدمات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس